МОВНА КАРТКА ДЛЯ ОБСТЕЖЕННЯ ДІТЕЙ З ЗНМ


З досвіду роботи
логопеда першої категорії
Тихоновської Тетяни

 

ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ


1. Дата обстеження:
2. Прізвище, ім’я дитини:
3. Вік дитини:
4. Відомості про батьків:
Мати:
Батько:
5. Домашня адреса:
6. Ким направлена дитина:
7. Анамнез:
8. Мовний розвиток дитини:
• перші слова
• перші фрази
• чи переривався мовний розвиток.
9. Слух.
10. Зір.
11. Інтелект.
12. Мовне середовище та соціальні умови.
13. Загальне звучання мови.
• темп
• голос
• розбірливість
14. Стан артикуляційного апарату.
• губи
• зуби
• язик
• піднебіння
• прикус
15. Стан моторики.
• загальна
• дрібна

 

ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ

 

1. Бесіда:
• Як тебе звуть?
• Як твоє прізвище?
• Скільки тобі років?
• Як звуть маму, тата?
• Чи є в тебе братик, сестричка?
2. Розповідь добре знайомої казки.
3. Розповідь по сюжетній картинці.
4. Розповідь по серії картин.
5. Складання розповіді – опису предмета.

 


ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ

 

1. Лічба:
2. Узагальнення по кольору, формі
3. Четвертий зайвий
4. Класифікація предметів
5. Увага (чим відрізняються картинки)
6 Пам’ять:
• зорова
• слухова

 


СЛОВНИК

 

1. ІМЕННИКИ

 

• самостійне називання предметів:

Сукня Шарф
Стілець Ведмедик
М’яч Чашка
Груша Туфлі
Олівець Гребінець

• називання частин предмету:

Стілець Чайник
Спинка Ручка
Сидіння Кришка
Ніжки Носик

• сформованість узагальнень:

М’ячик, лялька, дзига, зайчик -
Яблуко, груша, слива, вишня -
Ведмідь, заєць, лисиця, вовк -

 

2. ПРИКМЕТНИКИ

 


• підбір означень до слова:

Яблуко Сніг
Лимон Небо
Лисиця Мама

• підбір антонімів:

Великий
Високий
Довгий
Добрий
Гарячий

 

3. ДІЄСЛОВА

 

• називання дій за малюнками:

Купається Прибирає
Шиє Їсть
Іде П’є
Пливе Роздягає
Годує Витирає

• назви дії по пред’явленому предмету:

а) хто як пересувається?
б) хто як голос подає?
в) що роблять?

а) б) в)
Риба Півень Очима
Птах Собака Носом
Людина Котик Ногами
Заєць Корова Ножем
Змія Свиня Ручкою

 

ГРАМАТИКА

 


1. Стан граматичної системи словозміни

 

• утворення множини іменників:

Ложка М’яч
Чашка Олівець
Лялька Лимон

• утворення множини дієслів:

Їсть Співає
Сидить Танцює
Біжить Іде

• використання в мові відмінкових закінчень:

Н.в.
Р.в.
Д.в.
З.в.
О.в.
М.в.

• використання родових закінчень:

чашка (яка?)
помідор (який?)
яблуко (яке?)
м’ячі (які?)

• використання прийменників:

На Під З
В Над До
За По З-за

 

2. Стан граматичної системи словотворення

 

• утворення іменників зі зменшено-пестливим значенням:

Зірка Яблуко
Ялинка Лимон
Сонце Заєць

• префіксальне словотворення:

Наливає
Виливає
Переливає

 

СТАН СКЛАДОВОЇ БУДОВИ СЛІВ

 

Дим Собака Космонавт
Слон Машина Спортсмен
Риба Тарілка Черепаха
Білка Помідор Міліціонер

 

ФОНЕМАТИЧНИЙ СЛУХ

 

1. Повтори:
Па-ба-па
Да-та-да
Ви-ві-ви
Ми-мі-ми
Да-та-да-та

2. Виділення звуку серед інших:
“а” серед у, а, о, і, а
“у” серед а, о, у, и, у
“н” серед м, т, д, н, п

3. Розрізнення близьких фонем:

Са-ся Ца-тя
Ша-са Па-ба
За-зя Ла-ля
За-жа Ла-ря
Ка-га Та-да

4. Слова-пароніми:
Коза-коса
Дрова-трава
Рак-мак

5. Визначення наявності звуку в слові:
“м” – машина, сумка, ліс
“а” – Аня, мак, кіт
“б” – булка, зуби, заєць
“о” – Оля, коза, суп

 

СТАН ЕКСПРЕСИВНОГО МОВЛЕННЯ

 

1. Розуміння значення назви предмету
Покажи:

Лампу Чашку
Вікно Гребінець
Стіл Ведмедика
Ручку Чобіток

2. Розуміння значення дії предмету
Покажи:

Хто іде?  
Хто купається?  
Хто шиє?  
Що пливе?  

3. Розуміння дій схожих по ситуації
Де дівчинка роздягає ляльку?
Де дівчинка витирає ляльку?
Хто з дітей їсть?
Хто з дітей п’є?

4. Розуміння значення ознаки предмету
Покажи:
Великий
Маленький
Червоний
Синій
Жовтий
Зелений
Круглий
Квадратний

5. Розуміння значення прийменників
Поклади ручку на зошит.
Поклади ручку під зошит.
Поклади ручку у коробку.
Поклади ручку біля коробки.

6. Виконання словесної інструкції
Відчини двері.
Візьми м’ячик.
Дай мені м’ячик.
Сядь на стілець.
Зачини двері.

7. Розуміння форм однини і множини іменника
Де м’яч?
Де м’ячі?
Де олівець?
Де олівці?
Де лимон?
Де лимони?

8. Розуміння форм однини і множини дієслів та прикметників
Де іде?
Де ідуть?
Де сидить?
Де сидять?
Де червона?
Де червоні?

9. Розуміння слів зі зменшено-пестливим значенням
Де зірка?
Де зірочка?
Де сонце?
Де сонечко?